TomTom heeft voor het tweede kwartaal op rij de omzet zien stijgen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De navigatiespecialist boort andere inkomstenbronnen aan dan de traditionele routekastjes voor auto’s.

Topman Harold Goddijn sprak van een “sterk tweede kwartaal”, waarin de omzet opnieuw groeide en de winstgevendheid verbeterde.

Het navigatiebedrijf boekte 252 miljoen euro aan inkomsten, 2 miljoen meer dan in het tweede kwartaal van 2013. Analisten hadden gemiddeld op een veel lagere omzet gerekend. De nettowinst steeg van 8 naar 9 miljoen euro.

Navigatiekastjes minder populair

De consumentendivisie zag de omzet iets afnemen, van 172 miljoen naar 169 miljoen euro. Ondanks een nog altijd krimpende markt wist TomTom de verkoop van navigatiekastjes in Europa op peil te houden bij een hogere gemiddelde verkooppprijs. Dat compenseerde een sterk dalende vraag vanuit de Verenigde Staten. Volgens Goddijn vlakt de krimp van de Europese markt steeds verder af.

De krimp bij de consumentendivisie werd gedempt door een sterke verkoop van sporthorloges, een betrekkelijk nieuw product voor TomTom.

Sporthorloges groeimarkt

TomTom onthulde in april 2013 de eerste serie sporthorloges. Een jaar later kwamen daar twee nieuwe modellen bij met gps en hartslagmeter.

Sporthorloges vormen duidelijk een groeimarkt. De apparaten bieden steeds meer mogelijkheden om de eigen sportieve prestaties bij te houden en te delen via sociale media. Dat komt de populariteit ten goede.

Daarnaast zijn de marges op de apparaten hoog. Wel kan de introductie van de iWatch van Apple en andere smartwatches een bedreiging vormen voor TomTom. Ook de concurrentie van bijvoorbeeld Garmin en Polar is hevig.

De sporthorloges leverden in het tweede kwartaal twee keer zo veel omzet op als een jaar eerder. TomTom verwacht dat die trend de rest van het jaar doorzet. Doel is de opbrengsten uit sportproducten te verdubbelen en daarvoor ligt het bedrijf op koers, aldus financieel directeur Marina Wyatt.

Wagenparkbeheer in de lift

Met de stijgende omzet uit onder meer sporthorloges lijkt de strategie die TomTom voert om minder afhankelijk te worden van de verkoop van navigatiekastjes vruchten af te werpen

Daarbij helpt ook dat een andere pijler van TomTom het goed doet. De inkomsten uit wagenparkbeheer voor zakelijke klanten lieten opnieuw een sterke groei van 29 procent zien. TomTom Telematics, zoals het onderdeel heet, heeft nu ruim 30 duizend klanten met in totaal 400 duizend auto's aangesloten op zijn Webfleet-oplossing.

Webfleet biedt werkgevers gedetailleerde informatie over het gebruik van hun wagenpark. Die gegevens kunnen zij volgens TomTom gebruiken om te besparen op de kosten van bijvoorbeeld brandstof, onderhoud en verzekeringen.

TomTom positiever over toekomst

TomTom is na een positieve eerste jaarhelft optimistischer geworden over de rest van het boekjaar. Het verwacht nu een omzet van ten minste 925 miljoen euro, waar eerder op zeker 900 miljoen euro werd gerekend.

De winst per aandeel, exclusief eenmalige posten, zal volgens de onderneming minstens 0,25 euro bedragen. In het tweede kwartaal was dat 0,08 euro, 1 cent meer dan een jaar eerder.

Het is de tweede keer dit jaar dat TomTom zijn financiële vooruitzichten naar boven bijstelt. De groeiende omzet is volgens Goddijn te wijten aan het aantrekkend consumentenvertrouwen en een verbeterd productaanbod.

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl